Got Art?


Museum of Modern Art (New York) by Jacques Perk
June 20, 2007, 9:20 pm
Filed under: Auteur: Sid, Expressionisme, Impressionisme, Musea, Schilderkunst

MoMa

Foto’s: S. Van Oerle

In april ben ik voor 12 dagen naar New York gegaan. Het Museum of Modern Art (of kortweg MoMa) stond bovenaan mijn verlanglijstje van de dingen die ik er wou zien. Mijn lievelingsschilderij hing er immers: het bekenende Sterrennacht van Vincent Van Gogh. Met gemengde gevoelens stapte ik het imposante gebouw binnen, want met zulke hoge verwachtingen kan je toch alleen maar teleurgesteld worden? Ik moest denken aan hoe ik uitkeek om de Mona Lisa te zien in het Louvre, en ontdekte dat ze veel kleiner bleek te zijn dan ik verwacht had. Ik stapte in een rechte baan naar de Impressionisten en daar hing hij… De Sterrennacht.
In het echt nóg mooier en groter. Na een half uur staren naar zulk meesterwerk kreeg ik pas oog voor de andere schilderijen en zag het ene bekende doek na het andere: ‘Les demoiselles d’Avignon’ van Picasso, de composities van Mondriaan, ‘Reflectie van de hemelwagen’ van Jackson Pollock, ‘De waterlelies’ van Monet, ‘De volharding van de herinnering’ van Dali, ‘Dansende vrouwen’ van Matisse, … Van het impressionisme ging ik naar het expressionisme, het surrealisme en de pop-art. Hier trof ik Warhols wereldberoemde ‘Marilyn Monroe’ aan, en ‘Drowning Girl’ van Liechtenstein. Man man man… dit was Disneyland voor mij!
Het Museum of Modern Art is zéér de moeite waard en heeft een interessantere collectie dan het Guggenheim museum. Alleen de werken van Dali sloegen een beetje tegen. Ze waren enorm klein en heel anders dan verwacht.

moma Sterrennacht
Monet Dali
warhol Mondriaan
Pollock Liechtenstein


7 Comments so far
Leave a comment

Dat van de Mona Lisa en van Dali wist ik al. Dali is écht enorm klein ja…

Mondriaan en Pollock vind ik gewoon lelijk, simple as that. Ik zie er niets in… En ik wil het ook niet🙂

Ik mis een foto van Picasso en Matisse.

PS: Ik ben jaloers dat je er geweest bent🙂

Comment by fiveofspades

Hey, bedankt. De horizontale foto is ‘n Picasso.

Comment by Rememberling.

Niets over onze Belgische trots ? De heer Magritte ?

Comment by roxanne

Hij was ook niet zo vertegenwoordigd in het MoMa. Zijn bekende werken hangen ergens anders. In het museum hingen er misschien één, twee werken van hem.

Comment by Rememberling.

wauw, ziet er echt de moeite uit.
staat zeker op mijn toVisit-lijstje🙂

Comment by joren

Prachtige stukken, en fijn dat je foto’s mocht maken. (jammer genoeg niet altijd zo in musea)
Ik kijk al uit naar de dag dat ik ze met eigen ogen kan bewonderen.

Comment by Livia

De pop art spreekt mij wel erg aan, Andy Warhol, Liechtenstein, maar Vincent van Gogh’s sterrennacht heeft iets diepers, duister en mysterieus, ik zou ook wel heel graag naar het Louvre gaan om de mona lisa te zien en Museum of modern art!
Het is heel speciaal denk ik die schilderijen te gaan bekijken, dat zijn de werken waar die kunstenaars echt aan gewerkt hebben, reproducties zijn niet hetzelfde hé

Comment by Kelly




Leave a Reply

